Posted by Unknown on 1:11 PM No comments
Alhamdulillah....

Sejak akhir2 nih banyak pulak entry pasal Shaklee support Israel...Betul ke Shaklee adew sekongkol dan ada fund ke Israel??? Soalan yang selalu orang tanyew....saya sebagai Distributor Shaklee tak kan sanggup nak aniaya kaum seagama sendiri kan...Tak kan lah saya nak setia dan jatuh cintan golek2 dengan Shaklee kalau saya dah tau benda nih....Isu ni akan timbul bile Israel menyerang dan menganiaya kat umat seagama kita di Palestine

Ini sebenarnya berlaku sebelum isu Palestine lagik...Jadik kita semua tak yah lah nak melatah yang bukan2...dapatkan kepastian...dapatkan kebenaran....
Ini berlaku sebab adew nyew link kensethisrael nih...Sebenarnya diew nih Shaklee Independent Distributor...link tu bukan website Syarikat Shaklee yang empunya...
Bagi saya, bukan hak kita nak tentukan ke manew fund kita nak salurkan...Itu hak individu...Kita sebagai yang beragama Islam...dah tentu kita akan salurkan kepada badan2 Islam sedunia kan??? tak kan kita nak salurkan kat Israel ??? Itu inisiatif perseorangan...sama lah gak kes dengan mamat tu...baca link mamat tu betul2 then baru cop salah atau betul????
Macam saya sendirik...saya dapat Bonus dari Shaklee saya sumbangkan kepada badan2 Islam yang saya suka...itu hak saya...tak deq kena mengena dengan Shaklee...

Apa yang penting...Sebelum kita nak boikot ape2 pun...kita kena paham adakah kita perlu boikot semua produk yang asalnya dari yahudi atau US  (dimana ia negara yang menyokong Israel) atau kita mesti boikot mana-mana syarikat yang menyumbang pada Israel. Kena betul-betul fahami antara yang menyumbang dengan tidak. Kita tidak boikot sebarang syarikat melainkan dia menyumbang pada Israel hatta kalau dia adalah syarikat Islam sekalipun jika dia menyumbang pada Israel dan ia berhak diboikot. Isunya boikot pada penyumbang, bukan pada keseluruhan negara yang kita anggap menyumbang. Pengertian mengenai boikot ini juga boleh didapati dari penerangan Aqsa Syariff tentang boikot fb.

Dalam kes shaklee nih ramai yang takut sebab shaklee adalah produk US maka ia patut diboikot. Untuk pengetahuan, syarikat shaklee dimiliki oleh Roger Barnet dan beliau bukan yahudi. Dan syarikat ini milik Roger, bukan milik kerajaan US. Dan shaklee tidak menyumbang kepada Israel.

Kenapa perlu makan produk US? Kalau tak ambil tak boleh ke?
Bukan masalah sebab dia produk dari US atau tidak. Tapi sebab ianya adalah supplement yang berkualiti dan dijamin halal dan berkesan. Ia juga melalui research dan berbillion shaklee habiskan untuk r&d produknya. Setakat ini masih tiada pesaing atau setara dengan kualiti dan keberkesananya. Contohnya bila masa kita mungkin boleh boikot? Jika ada dua produk yang sama kualiti dan keberkesanan dan tahap research dan cara pembuatan setanding, maka kita boleh memilih.

Andainya ada supplement dari syarikat Islam yang setanding dan keberkesannya terbukti dengan research dan kualitinya maka masa itu boleh memilih produk Islam. Setakat ini kita masih tiada pilihan yang setara maka tidak salah jika gunakan untuk kebaikan kesihatan kita terutama jika sihat boleh beribadah dengan lebih mudah. Mana lagi penting dapat beribadah dengan lebih mudah sebab tiada lagi sakit lutut misalnya, daripada sanggup boikot tanpa ilmu tapi kita tak dapat apa-apa manfaat.


Macam facebook juga, ikutkan produk kafir kita perlu boikot tapi kenapa tidak boikot? Sebab saluran facebook ini menjadi penyambung dan penyebar terbesar berita tentang peperangan Israel laknatullah ini boleh kita dapati dengan mudah. Bayangkan sumbangan derma mungkin jadi sukar jika tiada hebahan seperti yang dibuat melalui facebook ini. Maknanya sudut positif lebih banyak dari negatif.

Buka mata supaya isu boikot ini kita boleh ambil dari sisi positif dan releven. Bukan boikot tanpa ilmu yang akhirnya menyusahkan diri sendiri kerana tanpa asas. Jika manfaatnya lebih pada umat Islam, maka itu lebih perlu diambil kira berbanding dengan keburukannya.

Pada saya tiada salahnya menggunakan produk yang dijamin halal, berkesan dan semulajadi dan ia boleh membantu kesihatan yang lebih baik walau ianya berasal dari US kerana perlu diingat di sana juga ada komuniti Islam, bukan totally negara kafir.

Dan isu berurusniaga dengan kafir juga dibolehkan dalam Islam sepertimana zaman Rasulullah dahulu juga pernah berurusniaga dengan Yahudi.

"Sesungguhnya nabi SAW membeli makanan dari seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda SAW (Riawayat Al Bukhari).

Kita bukan boikot semua produk yang berasal dari US atau Yahudi, tapi kita boikot syarikat yang menyumbang kepada kewangan Israel. Jelas bukan?

------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Zila Mokhtar
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Kota Kemuning / Shah Alam / Klang / PJ / Subang & Pos Seluruh Malaysia
Shaklee ID [ No : 1030845 ]
Contact No : 016-2061409
Email : zilavirgo@yahoo.com
FB : https://www.facebook.com/pages/DHealth-Vita/1434682450084775

0 comments:

Post a Comment