Posted by Unknown on 11:09 AM No comments
Penjagaan Rambut Terbaik ! Tiada Bahan Kimia !

Sekarang...memasing nak carik something kena teliti bersungguh2 apew kandungan dalam barang tu kan...sebab sekarang ni macam2 news yang kita dengar...

Takut lah pulok kan...

Even Shampoo pun jadik isu semasa kan sekarang...kalau boleh nak beli shampoo tu jangan adew perkataan ni hah...Sodium Lauryl Sulfate, Sodium Laureth Sulfate & Sodium Lauryl Sulfoacetate...ATAU ramai orang panggil SLS
Sebab apew???? bahan2 ni merupakan bahan kimia yang terbukti secara klinikal boleh mendatangkan kerengsaan pada kulit. 
Tapi, kalau uolss perasan, penggunaannya masih meluas walaupun dah terbukti ianya tidak selamat? Sebab kos dan harganya yang terlalu MURAH. 



Kenapa produk-produk organik dan semulajadi harganya MAHAL?
Sebab kos pembuatannya juga MAHAL kerana ia dihasilkan daripada bahan organik dan bukannya menggunakan bahan2 kimia yang digunakan untuk menghasilkan bahan sintetik.

Apakah kesannya jika kita menggunakan Sodium Lauryl Sulfate dan Sodium Laureth Sulfate?

Kesan paling ketara ialah iritasi kulit terutamanya pada bayi dan orang yang menghidap ekzema. SLS bekerja membersihkan kulit dengan cara ‘mengikis’ iaitu membuang lapisan minyak semulajadi pada kulit.

Jika anda perasan, selepas kita bersabun atau menggunakan pencuci muka, kulit akan rasa tegang je...sebabnya minyak semulajadi kulit kita dah dihakis. Jika anda menggunakan pencuci muka yang boleh menghasilkan buih yang banyak, anda akan perasan kulit akan jadi makin kering dan kusam.

Selain tu, SLS juga boleh memberi kesan kepada mata sebab itu apabila sabun terkena mata, kita akan rasa pedih. Ianya boleh memberi kesan jangkamasa panjang iaitu masalah mata seperti katarak. SLS juga dikatakan boleh merosakkan folikel rambut dan menggalakkan keguguran rambut.

Anda juga perlu tahu yang SLS juga dikelaskan sebagai carcinogen atau penyebab kanser...

Apa pula Sodium Lauryl Sulfoacetate?

Sodium Lauryl Sulfoacetate adalah ejen pembuih semulajadi yang dibuat dari kelapa atau kelapa sawit. Sodium Lauryl Sulfoacetate lebih selamat kerana bahan semulajadi digunakan untuk membuatnya. Ia bertindak lebih lembut ke atas kulit, tidak meninggalkan kesan iritasi dan tidak mendatangkan kesan sampingan.

Jadi adalah penting untuk anda menyemak kandungan bahan-bahan produk penjagaan diri yang anda gunakan. Kalau boleh, elakkan produk yang mengandungi Sodium Lauryl Sulfate dan Sodium Laureth Sulfate tetapi pilihlah produk yang mengandungi Sodium Lauryl Sulfoacetate.

Berhati-hatilah memilih produk kerana ianya akan memberikan kesan jangkamasa panjang. Walaupun hari ni, kesannya masih tidak kelihatan, jangan sampai anda menghidap ekzema dan mengalami masalah keguguran rambut yang kronik baru anda hendak bertindak untuk merawat. Sesungguhnya mencegah lebih baik dari mengubati.

So...sekarang boleh lah buat pilihan yang bijak dah kan....mahal pun tapi berbaloi sebab boleh tahan lama...


------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Zila Mokhtar
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Kota Kemuning / Shah Alam / Klang / PJ / Subang & Pos Seluruh Malaysia
Shaklee ID [ No : 1030845 ]
Contact No : 016-2061409
Email : zilavirgo@yahoo.com
FB : https://www.facebook.com/pages/DHealth-Vita/1434682450084775
Categories:

0 comments:

Post a Comment