Posted by Unknown on 12:19 PM No comments
Pengalaman Sendirik.....

Saat2 yang di tunggu....saat2 yang mendebarkan bagi setiap wanita yang akan melahirkan insan comel ke dunia. Bukan sesuatu yang mudah...Bukan sesuatu yang boleh di pandang remeh temeh...sebab??? ini melibatkan dua nyawa yang penting IBU dan SI COMEL.

Untuk bercerita pengalaman Zila sendiri memang sesuatu yang terkadang tak terjangka di akal boleh melahirkan hero2 comel dengan kudrat yang tak seberapa ini. Alhamdulillah...aku bersyukur kepada MU...
Walaupun dari awal kehamilan mengalami alahan yang agak teruk dari trimester 1 hinggalah ke trimester 2. Allah SWT sahaja yang tahu...betapa seksa...betapa penat...betapa kekadang hati ini meruntun sedih...Bukan sedih dengan kehamilan TAPI diri tak terdaya melawan alahan yang teruk. Tapi kuasa ALLAH SWT tu besar...mendengar setiap rintihan dari hambanya yang lemah ini. Alhamdulillah...aku dapat menjalaninya dengan hati yang cekal dan sabar.

Oklah Zila akan bercerita tentang pengalaman diri sendiri melahirkan 3 hero comel ke dunia ini. Kalau di ikutkan anak Zila semuanya adew 4orang Tapi Allah SWT tu maha Kaya dan pengaturanNYA lagi terbaik. Aku mengalami keguguran di kala usia kandungan mencecah 3bulan. Aku redha.

1st Hero-Mohammad Zafran Rafi'
Kehamilan pertama memang di tunggu oleh aku dan suami. Ini disebabkan jarak untuk menunggu kehadiran cahaya mata itu agak lama. Selama 3 tahun aku menunggu untuk menerima berita gembira. Dengan kesabaran, ikhtiar, kecekalan hati aku di sahkan mengandung selepas 3 tahun menunggu. Alhamdulillah...Aku dan suami melonjak gembira. Memang tak tergambar kegembiraan di saat itu.

Nak bercerita tentang saat2 kehamilan memang aku nih jenis alahan teruk agak nya...So aku lalui nya jewlah... Apa yang penting kita kena sabar dan selalu memohon padaNYA.

Nak di jadikan cerita sepanjang kehamilan aku ini...dahlah memang alahan teruk...pastu di tambah pulak En Hubby kena outstation pulak...memang sadissssssss sungguh aku! dapat tau jew aku pregie tetibe pulak kena outstation ke Terengganu setahun...Wahhhhhhhhhh..memang aku tak boleh terima pada awal nya. Tapi lama kelamaan aku terima gak. Rezeki baby agaknya kan....Bukan tak balik pun kan...Dari bulan pertama sampai aku 7bulan memang En Hubby balik dalam 2minggu sekali. Kesian gak kan kalau paksa tiap2 minggu balik....Itu pun aku suruh balik naik bas jew...Aku gagahkan diri bangun sesubuh hari pegi amik kat stesen bas. Pengorbanan tu tau ( dgn harapan en hubby baca entry nih....ahhahahaha).

Dah kata anak sulong memang tak tahu apa2 kan...takde pengalaman kata nyew...bila dah dekat2 due date aku dgn En Hubby takut! Takut...aku terberanak sesorang kat umah...Al maklum lah...aku duduk sesorang kat umah...walaupun umah my parents dekat tapi aku jarang nak pegi sebab kepenatan yang melampau...kononnnnnn....hahahhaha...

betapa lah pemikiran saat tu kan...Aku bayangkan kalau dah sakit trus terkeluar...ahhahaha...
Bila aku nyew kandungan masuk 8bulan memang en hubby balik setiap minggu...Kesian gak lah kan...Tapi aku taknak mengalah gak...Bila En Hubby bagi alasan itu ini...tak boleh nak balik ada urusan kerja...aku pun berceramah bebas lah kan" abis tu tinggal wife kat umah sesorang tak pew???? "....En Hubby rela dalam terpaksa pun akur jewlah...Layan kan jew keraneh bini nyew. Million Tq Mr Hubby kuh sayang..........

Yang nak di jadikan cerita oleh kerana ketakutan terberanak sesorang kat umah...Aku jadik tak tentu arah dah....Asal En Hubby balik jew diew pun risau " Bila lah baby papa nak keluar nih...papa kerja jauh ni baby..." Menitik gak air mata kekadang kan....aku kalau pregie memang kuat emosi...air mata aku ni senang jew nak tumpah...Mengadakan! hehehehhe....
17April2008...aku tak tahu lah memang aku salah kira ke apa untuk denyutan jantung baby kan...Aku nih jenis memang tak catit...memang kenalah kan...Risau yang teramat sangat dah aku nih...Takut something happen...Aku pun pegi klinik yang selalu aku pegi...Dari awal pregie memang aku pregie kat klinik nih sebab Doktor nyew memang best...memang terbaik Doktor Fadzilah nih ! Klinik Family Kota Kemuning jadik pilihan aku...
Masuk jew bilik doktor aku terus bagitau..."Doktor baby kurang gerak lah..." lame lah gak Doc siasat aku itu ini kan...ahhaha...Tapi kat Klinik ni takde CTG untuk periksa jantung baby. Makanya, doc pun suruh refer kat Hospital. Hospital Putrajaya jadik pilihan aku, sebab dari pregie lagi aku dah survey hospital ini.
Sebelum nak pegi hospital...En Hubby tanyew " nak request ape2 kew sebelum bersalin nih... "
nkau orang nak tahu apa yang aku mintak?????? Bubur Mc'd...hahahahah....tak lalu dah lah nak makan sedap2...mood dah ke laut bile di suruh pegi hospital ini. Tapi berlagak tenang...hahahhaha...
Sampai hospital cam biasalah kan ikut prosedur diew orang...bilew doc cek baru 1cm...Alamak!!! seriau pulak aku mendengar nyew! 1cm???? berapa lame aku kena duduk hospital nih????
Yang cerdik pandai nyew...aku request kat doc tu nak balik umah...hahahahah....TAPI???? memang hampalah kan....doc tu bgtau " bila dah masuk hospital memang tak boleh nak kluar"...Aku pasrah....ini yang rasa nak nyanyi lagu Pasrah kan...hahaahha...
So...bermakna aku kena duduk ward lah nih...Errrrrrmmm....mood takut mood streess semua adew! Jadi malam tu aku pun tidurlah kat katil dengan jiwa yang sedih...hahahah...bukan sedih sangat pun sebenarnya takut....sampai kakak sebelah katil aku cakap " adik...pegi lah jalan2...tengok2 TV kew...kat depan tu adew bilik TV..." tak pelah kak. Memang aku baring jew kat katil dari masuk ward sampai lah ke esok pagi nyew. Bangun pun kalau terasa nak pegi toilet. Nasib baik toilet dekat!

Apa yang pasti kelahiran pertama aku nih...aku memang tak rase sakitnya menanggung tanda2 nak bersalin...sebab aku kena induce...Cume aku menanggung sakit nyew bersalin dengan kaedah induce...Induce ini kaedah untuk cepatkan kelahiran...

18Apr2008...waktu lawatan doc dalam kul 9@10pagi time tu...doc suggest aku kena induce sebab jalan baru 1.5cm....so diew orang pun induce...doc bgtau induce ni maximum spai 3kali jew...ha???? kalau sampai 3kali jalan masih tak terbukak kena operate! Alamak!!!! dah lah tak tahu sakit bersalin cam ner...tetibe pulak doc nih cakap cam tu...Memang nak gugur jantung aku nih! Lepas kena induce tu aku memang terbaring jewlah kat katil...bukan sakit tapi malas...hahahahah...Bilew adew assistant Doc@Nurse datang aku buat2 tidur...Buruk sungguh perangai aku! Nkau orang jangan ikut yew.... Diew orang nih nak cek CTG baby jew pun...Tapi bagi aku cam menganggu emosi aku yang tengah tak tenteram nih...Jiwa kacau bilau time tu...hahahhah
Dalam kul 2ptg...Doc yang bertugas datang untuk cek jalan...Cek2 dah 4cm! Ya Allah...besarnya kuasaMU...Syukur Ya Allah....Bila dah 4cm memang kena tolak masuk labour room...Sebelum masuk labour room doc dah pecahkan air ketuban dulu...Ya Allah time nih aku rase nak tercabut nyawa aku! Sakit nyew hanya DIA yang tau! time2 tu bleh pulak teringat cerita kawan2 yang diew orang kata kalau kena induce ini memang sakit! Ini lah agaknya kan! Time ni pulak nak call inform En Hubby sebab dah nak masuk labour room...tak dapat call pulak! tak de line...Wahhhhhh...aku dah terpikir macam2 dah...Lagipun kebetulan hari tu hari Jumaat...En Hubby pegi Solat Jumaat...

Kuasa Allah SWT tu besar...dapat call En Hubby yang kebetulan baru abis solat Jumaat...Diew pun apew lagik sepantas kilat dari Masjid Putrajaya tu ke hospital. Nasib baik sempat jumpa dengan En Hubby sebelum kena tolak masuk labour room! En Hubby pun memang muka kecemasan time tu bile nengok muka wife nyew yang berpeluh menahan sakit...En Hubby bgtau " In Syaa Allah semuanyew selamat...abg dah memohon padaNYA & adew sedekah kat masjid tadi... " Alhamdulillah....
Dah lah sakit nak bersalin...sakit segala2 nyew dah...boleh pulak nurse yang tolak wheel chair aku tu cam hampehhhh...cam naik roller coaster dah aku nih...Sabar jew lah...
Sampai labour room disuruh pulak aku tukar baju....adew lawak yang berlaku kat sini...hahahhaha...
Dah kata 1st time nak bersalin kan...AKU PAKAI BAJU TERBALIK!hahahahha...dah tu aku nengok baju tu bertali...fikir logik pun mesti tali pakai kat depan...TAPI....salah rupenyew...tali pakai kat belakang! Dah lah sakit tak tertahan kena bangun2 pulak tuka2 baju nih dari katil ........eeeeeeeeeeeee...geram aku! cakap lah awal2 kan...Tengah sakit2 pun adew hati nak marah orang aku nih! tak sedar dirik betul lah!hahahhaha...

Bila kat labour room ni...doktor&bidan memang tinggal kan aku keseorangan menahan sakit yang tersangat2 nih...Ya Allah memang sakit nyew tak terkata!
Aku masuk labour room dalam kul 3.30ptg...Ya Allah...lame lagik kew sakit nyew nih! kalau seharian aku dalam labour room nih adew kew tenaga aku nih????macam2 aku pikir dah nih...dah lah time2 nih En Hubby aku tak pulak masuk2 dalam labour room...errrrmmmm...pasrah lagik! dalam kul 4ptg doc datang cek dah 6cm...Alhamdulillah...doc tu pulak bgtau lame lagik nih...Hah????? biar betul????? Aku memang dah tak boleh tahan sangat dah nih...Doc&bidan adew bgtau jangan sesekali beranikan diri nak teran! Alamak! tp aku rase memang dah nak terkeluar dah anak aku nih...memikirkan takut ape2 jadik kat baby aku maka aku pun dengar lah nasihat diew org...Lepas dari diew orang cek tu, En Hubby aku pun masuk labour room temankan aku.

Dalam kul 4.30ptg aku dah terasa memang tak tahan sesangat dah! nak cerita sakit nyew cam mane pun aku tak tahu dengan nkau orang! rase nak larik 1 hospital pun adew time tu....sakit sesangat! Dalam masa tu gak adew bidan masuk cek& diew bagitau " dah boleh teran dah nih dik...dah 8cm...tapi tunggu sekejap nak panggil nurse..." boleh pulak nak tunggu2...aku dah memang nak teran jew saat tu! bilew semua dah ready aku pun mulakan action berani! hahahahha...berani lah sangat kan! aku meneran adew lah kot 3@4kali...kali terakhir meneran tulah...kluar nyew cahaya mata pertama kami! Alhamdulillah....aku selamat bersalin pada pukul 4.44ptg dengan berat baby 2.74kg...kami nama kan Mohammad Zafran Rafi, bermakna orang yang selalu beruntung dan bijaksana...Alhamdulillah....
Segala sakit yang tertanggung semasa nak bersalin nih serta merta hilang nengok muka comel hero pertama kami....

Thanks a lot nkau orang yang sudi baca entry Zila yang tak seberapa nih...next entry Zila akan berceloteh tentang pengalaman anak ke2...dan ke3 pulak... :)

------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Zila Mokhtar
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Kota Kemuning / Shah Alam / Klang / PJ / Subang & Pos Seluruh Malaysia
Shaklee ID [ No : 1030845 ]
Contact No : 016-2061409
Email : zilavirgo@yahoo.com
FB : https://www.facebook.com/pages/DHealth-Vita/1434682450084775   

0 comments:

Post a Comment