Posted by Unknown on 4:05 PM No comments
Puasa Dan Hamil........

Puasa dan kehamilan?????
dengar jew rase ter hingat2 kenangan dulu2 mase pregie anak 1st and 2nd. Tengah2 sarat nih paksa kan jugak diri berpose. Punyalah tak nak mengganti puase kan....hehehhehe.....
Aku kalau pregie mmg teruk2 nyew alahan...makan muntah makan muntah....pening2 lalat ayam semua adew....Allah SWT jew yg tau....Tapi aku kuatkan gak diri nih nak berpose sebab bkn senang nak dapat puase penuh kan....time pregie ni lah...boleh lah pastu puase sunat pulak...tak yah nak ganti pose kan....
Kenangkan balik rase seronok pulakkk....orang pun pelik nengok aku...mabuk kemain teruk nyew...tapi pose penuh........hahahahah...kuat semangat kate nyew! Kuatlah sgt...xtau aku ni melepet nak terpejam jew mata aku nih...hahhahaah...
Apa pun yang penting ikut kordinasi badan memasing...kalau nkau org berani nkau org yakin teruskan jew puase...Tapi kalau dah rase nk pitam nak tumbang bukak lah pose tu....jgn nak paksa diri sesangat...
Oklah...nkau orang boleh praktikkan amalan2 kat bawah nih...In Syaa Allah dapat membantu.

Waktu Bersahur
- Ketika bersahur, pilih makanan yang mengandungi protein dan lemak dalam jumlah yang cukup. Kedua jenis zat gizi ini dapat bertahan lebih lama di pencernaan sehingga memperlambatkan rasa lapar di siang hari. Sebaiknya ibu hamil boleh mangamallkan banyak mengambil daging. Daging adalah makanan yang mengandung kalori dan protein sangat tinggi yang boleh disimpan di dalam tubuh dalam jangka masa yang cukup lama.
- Amalkan juga makanan yang kaya dengan  vitamin C dan mineral zinc untuk menjaga vitalitas tubuh.
- Jangan mengambil makanan yang manis ketika bersahur agar tubuh tidak lemah dan cepat merasa lapar akibat insulin shock.
- Sebaiknya hingga waktu sahur habis, usahakan minum air putih sebanyak-banyaknya. Kalau boleh minum air putih ebanyak dua liter. Dan ditambah dengan segelas susu hangat. Minum segelas susu setiap sahur boleh mengurangi ancaman anemia bagi ibu hamil.
- Mengambil Performance Drink shaklee dapat mengatasi masalah kehausan dan memberikan tenaga. http://vitaminsihatmommyzila.blogspot.com/2014/05/performance-drink.html 

Waktu Berpuasa
- Jalankan ibadah berpuasa dengan niat dan tekad yang bulat dan ikhlas agar hari-hari berpuasa terasa ringan dan membahagiakan walaupun sedang hamil.
- Cukup rehat.
- Kurangkan aktiviti yang dapat  mengurangkan tenaga ekstra, Contoh nya : hindari stress dan buang jejauh dorongan untu marah .
- Segera BATALKAN PUASA jika ibu hamil mengalami kordinasi badan yang tidak mengizinkan.

Waktu Berbuka
- Berbuka dengan minuman suam dan manis untuk meningkatkan kadar gula darah, tetapi ibu hamil juga harus tetap membatasi makanan dan minuman yang manis. Hindari minuman dingin kerana dapat menurunkan kerja lambung.
- Selepas itu ibu hamil boleh melanjutkan makan dan minum dengan mengambil makanan yang mengandungi karbohidrat simpleks sehingga lebih mudah diserap tubuh, seperti kurma.
- Setelah solat magrib, makanlah dengan kuantiti lebih besar, tapi jangan terlalu banyak. Makan dalam jumlah besar boleh membuat tubuh anda lemas. Oleh itu, makan secukupnya saja. Sehabis solat tarawih, usahakan untuk makan walau hanya sedikit.


JOMMMMM...puasa penuh di sepanjang BULAN RAMADHAN ni untuk ibu2 hamil...

------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Zila Mokhtar
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Kota Kemuning / Shah Alam / Klang / PJ / Subang & Pos Seluruh Malaysia
Shaklee ID [ No : 1030845 ]
Contact No : 016-2061409
Email : zilavirgo@yahoo.com
FB :  https://www.facebook.com/pages/DHealth-Vita/1434682450084775 

0 comments:

Post a Comment